top of page

עמידת שש אצל תינוקות

עמידה והליכה על שש הן שלב שתינוקות מגיעים אליו באופן ראשוני בגיל שבעה חודשים, וצפויים להשתפר בו סביב גיל עשרה חודשים. מה נדרש מהתינוק על מנת לבצע עמידה והליכה על שש ומה משמעותן עבור תפקודו המוטורי?


עמידת שש (יש המכנים זאת עמידה על ארבע) היא שלב בהתפתחות הילד בדרך להליכה. זהו גם אחד השלבים בו הורים מוצאים את עצמם נלחצים כאשר התנועה של ילדם לא מספיק מדויקת, מתעכבת או לא משתפרת.עמידה על שש היא תנוחה מאוד לא פשוטה עבור ילדינו. באופן כללי, על רצף ההתפתחות, בגיל 7 חודשים התינוק מתחיל סיבוב על ציר, תחילת הליכה על שש וישיבה. רק בגיל 10 חודשים אנו עתידים, לפי טווח ההתפתחות המקובל, להשתפר בהליכה על שש. בכל מקרה, טווח הנורמה הוא יותר רחב וחשוב להדגיש (לכל האמהות שכבר מתחילות לחשב מתי הילד שלהם ביצע את כל השלבים הללו) שהגעה לאחד השלבים מוקדם או מאוחר יותר מהטווחים הללו אינה ערובה להצלחת הילד בעתיד.



מהי עמידה על שש?


הכוונה בעמידת שש היא עמידה עם כפות רגליים וברכיים. כאמור, זו תנוחה מאד לא פשוטה. זו, למעשה, פעם ראשונה שהתינוק שלנו מרים את האגן באוויר ללא כל נקודת אחיזה במשטח – דמיינו עד כמה זה קשה עבורו כשאין לו ביטחון בתנועותיו, עדיין אין יציבות, בקיצור – צריך לא מעט אומץ. כדי שניתן יהיה להפיק מהמנח הזה, עמידת שש, את כל מטרותיו המוטוריות נדרש הרבה דיוק. ועל כך גם עובדים בפיזיותרפיה התפתחותית.למה הכוונה? כפות הידיים צריכות להיות בדיוק מתחת לכתפיים, הברכיים צריכות להיות ממוקמות בקו ישר עם פרקי הירכיים. הבטן אסופה, הגו ישר, השכמות נמוכות לכוון האגן וחוליות הצוואר בהמשך לעמוד השדרה – כל הפרטים הללו מרכיבים את העמידה של הילד, שימו לב עד כמה זה מורכב. כדי לבצע את התנועה נדרשת מהילד עבודה קשה ורבה שמשכללים במידת הצורך בפיזיותרפיה התפתחותית.


מה נדרש מהילד על מנת לבצע עמידת שש:


האגן שלו צריך להיות מאוזן ולא שוקע – זה מצריך ממנו עבודה מאד מאומצת של שרירי הבטן והגב התחתונים. הירכיים צריכים להיות ברוחב האגן והברכיים בקו מאונך להן – דבר שמגביר את המאמץ על עבודת הבטן ושרירים, סביב מפרקי הירך ושרירי הירך הקדמיים והאחוריים. השוקיים צריכות להיות ממוקמות לכל אורכן, וגב כף הרגל מונח על המשטח. הזרועות צריכות להיות בקו ישר מתחת לכתפיים, שורש כף היד ואצבעות ידיים פתוחות וישרות. ואז מתבצעת התנועה – במהלך העמידה הזו – הידיים דוחפות בחוזקה את הרצפה ויש אימוץ של השרירים מתחת לבית השחי.שימו לב עד כמה התנועה היא מאמץ כל שרירי הגוף, עם מעט מאד נקודות תמיכה במשטח. כעת מצופה מהתינוק להתקדם קדימה, כמובן תוך שמירה על המיקום של כל איברי הגוף שציינו לעיל, וזה מהווה עליה רצינית בדרגת קושי.


הזמן יעשה את שלו


ביצוע טוב של הליכת שש לא קורה ביום אחד. התיאור של התנועות והפירוט למעלה של כל התהליך המורכב הזה של עמידת שש הוא דבר שיש להתאמן עליו. אף תינוק לא מתחיל מיד את העמידה בצורה המושלמת. הליכת שש ראשונית שמופיעה בגיל 7 חודשים היא פחות מדויקת והיא גם ראשונית, בדרך כלל המרחק בין הידיים גדל וגם המרחק בין הרגליים. בדרך כלל נראה שקע בגו – וזאת כי הוא מפעיל פחות את שרירי הבטן. מהרגע שהוא מתחיל תוך זמן קצר זה ילך וישתפר. במידה ולא יש מקום לטיפול פיזיותרפיה התפתחותית.


להמשך הכתבה, אתם מוזמנים להיכנס לכאן – הכתבה פורסמה בפורטל BEOK .

bottom of page