top of page

מה הקשר בין תנועה מוטורית תקינה וחגורת האגן?

חגורת האגן היא אזור האגן והשרירים העוטפים אותה, והם מהווים את הליבה של השליטה המוטורית. בואו לקרוא כיצד הדברים יכולים להשפיע על פעולות בסיסיות שהתינוק שלכם מבצע בכל יום.


ל"טוסיק" של ילדכם יש חשיבות יותר גדולה ממה שחשבתם. למעשה, חגורת האגן והשליטה המוטורית בה היא הבסיס לכל תנועה. נסו לחשוב איך הייתם זזים ונעים אם החלק של האגן היה מקובע. הכתבה הבאה נכתבה בכדי להבהיר עד כמה חשוב לחזק את שרירי האגן ומה קורה כאשר החלק הזה אצל ילדיכם לא מספיק מחוזק.



מהי חגורת האגן?


חגורת האגן היא אזור האגן והשרירים העוטפים אותה. הם מהווים את הליבה של השליטה המוטורית. היציבות של האגן משפיעה על התפקוד של כל מה שמעליו ומתחתיו.

שרירי חגורת האגן כוללים את שרירי הבטן התחתונים מלפנים, שרירי האגן מאחור, ושרירי קרקעית האגן ששומרים את האיברים הפנימיים במקומם.

שרירי חגורת האגן למעשה מחזיקים את כל חלקי הגוף שמעליו – עמוד השדרה, חגורת הכתפיים (ממנו יוצאות הידיים) והראש.


בסיס הפירמידה


יציבות אזור האגן נמצאת בבסיס הפירמידה, מאפשרת תנועה בודדת (ללא השתתפות של חלקים אחרים בגוף) של יד, כתף, ראש וכו'. אם האגן לא יציב – הבסיס רעוע ויתכן שבעת שילדכם ינסה לבצע תנועה (אפילו הקלה ביותר) היא תהיה "לולבית", כלומר – התנועות מעל האגן יהיו לא יציבות ולא מדויקות.

כשהאגן לא מוחזק טוב על ידי השרירים שלו אז להמשך עמוד השדרה אין בסיס נכון להתייצב מעליו. דבר זה גורר שלל ליקיים מוטוריים – המיקום שלו לא יהיה נכון, החוליות לא יהיו מונחות בדיוק אחת מעל השנייה ואז הראש לא יהיה באמצע הגוף, המבט לא יהיה בדיוק קדימה – כלומר תיווצר בעיה של מיקוד ואז שאר ביצועי התנועות יהיה בהתאם.

בואו ניקח לדוגמה פעולות שכל ילד מבצע בשלב כזה או אחר – השחלה של טבעות למוט, כתיבה וציור, גזירה, יצירה ועוד – מה קורה בכל אחת מהפעולות הללו? תחזיקו חזק אתם נכנסים עכשיו למעבה הגוף:


בביצוע פעולות אלה, השכמות (שהן הבסיס של חגורת הכתפיים) מונחות על החלק האחורי של בית החזה. אם החוליות לא ממוקמות טוב והבסיס לא יציב – השכמות לא יהיו מונחות נכון. דבר זה יוביל לכך שחגורת הכתפיים לא תהיה יציבה ומנח הזרועות, האמות, שורש כף היד ואצבעות – משתבש. כעת אתם יכולים להפנים עד כמה פעולה שלנו נראית כל כך טריוויאלית היא בעצם פעולה מורכבת שעלולה להשתבש.

דוגמה נוספת שמתייחסת לחלק שמתחת האגן, והיא קשורה לפעולות שכל ילד מצופה לבצע בשלב כזה או אחר – הליכה, ריצה, קפיצה וכו'.

מפרקי הירכיים יוצאים מהאגן, כשהאגן לא מוחזק מספיק טוב על ידי השרירים אז החיבור בין האגן לירכיים לא מספיק יציב ומדויק ויתכן גם לא סימטרי. דבר זה משפיע על מפרק הברך שמשפיע על מנח השוק, מפרק הקרסול ומנח כפות הרגליים.


כיצד מטפלים בבעיה?


עכשיו אתם מבינים כמה חשוב להתייחס למנח הגוף ותפקוד השרירים של חגורת האגן כי ברגע שקיימת חולשה בשרירים הדבר משפיע מיד על תפקודם של שאר חלקי הגוף. במסגרת טיפול אנשי המקצוע מחזקים את שרירי הבטן הקדמיים, שרירי הגב העמוקים ושרירי ה"טוסיק" והירכיים העליונים. העבודה נעשית במנחים השונים: שכיבה, ישיבה, עמידת שש, עמידה וכו' – בהתאם לרמת התפקוד של התינוק או הילד. התרגול הוא אקטיבי – תוך כדי תנועה, בדרגות קושי שונות, כשהמטרה היא לשפר את "איכות" התנועה (תנועה מדויקת שיש לילד שליטה עליה).

בטיפול לא עובדים על תרגילים ספציפיים, אלה על תנועות תפקודיות שהילד מבצע בחיי היום יום. לדוגמה – כשתינוק עומד בעמידת שש כששורש כף היד בקו אנכי לכתפיים והברכיים אנכיות לפרקי הירכיים הוא מאמץ את שרירי בטן, שרירי גב עמוקים ושרירי ה"טוסיק". כאשר הוא מושיט יד למשחק מתנוחה זו, הוא מתגבר את עבודת השרירים סביב אזור האגן כדי למנוע נפילה. התזוזה שלו – דורשת ממנו שליטה בשרירים. במסגרת טיפול מתקנים ומחזקים את התנועות הנכונות.

זה תמיד "מפתיע" איך ברגע שמחזקים שרירים אלו יש שיפור באיכות התפקוד של שאר חלקי הגוף ולמעשה שיפור ניכר באיכות הבצוע המוטורי. כל זה קורה ברגע שתשימו דגש על תפקוד שרירי חגורת האגן.

אשמח להרחיב או לענות לשאלותיכם- מיכל- בר – נס.



bottom of page