top of page

הליכה על חבל דק – יציבות אצל ילדים

ללכת רק על הקווים זה לא משחק ילדים. אנחנו לוקחים את זה כמובן מאליו, אך יציבות זה הבסיס לתנועה.


איך בכלל אנחנו מצליחים להושיט יד ולקחת משהו מהמדף? להתכופף? ללכת? לרקוד? כל התפקוד המוטורי שלנו מתקיים תודות ליכולת לייצב את גופנו. כשהגוף מיוצב רק אז החלק בגוף שצריך לבצע את התנועה, יכול באמת לתפקד.

לדוגמא איך נצליח להוריד משהו מהמדף? אנחנו חייבים לעמוד בצורה יציבה עם הרגליים על הקרקע, אגן מיוצב, הגו (בטן וגב), חגורת הכתפיים והראש צריכים להיות ממוקמים במקום הנכון ומוחזקים. במידה וכל אלה באמת קורים בצורה נכונה, רק אז נוכל להושיט את היד ולקחת את החפץ. לא כל כך פשוט כמו שחשבתם!



תוך כדי תנועה


יציבות ושליטה מוטורית משרתות שתי מטרות עיקריות:

1. התמודדות עם שווי משקל – כלומר עבודה מתואמת של כל השרירים בעוצמה הרלוונטית לתנועה שאנחנו רוצים לבצע כדי לשמור על יציבות. זה אומר שמצד אחד, כשאנחנו רוצים לעמוד כל השרירים שמעורבים בשמירה על יציבות צריכים לעבוד בתזמון ועוצמה נכונה. אך מצד שני, הם צריכים לאפשר את העמידה היציבה מבלי לקבע את הגוף, כדי לאפשר תנועות אחרות כמו הושטת יד.

2. גישור בין התחושה לפעולה אקטיבית – אנחנו מסוגלים לבצע פעולות כמו הושטת יד מבלי להסתכל בגוף שלנו, זאת תודות למוח שלנו שמעביר מידע על מיקום האיברים. המסרים שמגיעים ממנו מאפשרים לגוף לדעת איזה שרירים צריכים לפעול כדי לשמור על יציבות.


בקיצור, יציבות היא פעולה מורכבת ואקטיבית שדורשת יכולת תמרון בין יציבות מוחלטת לתנועה. מה שחשוב זו המידה והתיאום ביניהם.



התפתחות היציבות


התפתחות היציבות מתחילה מרגע הלידה וממשיכה להשתכלל לאורך כל ההתפתחות של ילדינו. גם כאן זו פירמידה, כל שלב מבוסס על תפקוד טוב של השלב הקודם. ולכל שלב חשיבות עצומה.

אז הנה כמה ציוני דרך בהתפתחות הזו:


גיל 3 חודשים - התנועות של הזעטוט הן רק התחלה של תפקוד. התנועות ה"מוצלחות" הראשונות הן תנועות שהפרמטרים שלהן הם מהירויות שונות, אורכי תנועה (ארוכות או קצרות) והקצב. בגיל הזה "ההצלחה" בתנועות היא די מקרית. לאחר כ-3 חודשים התנועות הן כבר יותר חלקות וזורמות.


גיל 6 חודשים - התינוק כבר יכול להושיט את היד בצורה הרבה יותר חלקה ומדויקת. כשמושיבים אותו בתמיכה הוא כבר יכול להושיט יד למשחק שמונח לפניו.


גיל 9-10 חודשים - התינוק מסוגל לשמור על יציבות הגוף תוך כדי תנועה והושטת יד. עומד בתמיכה ליד שולחן, כעת הוא כבר יכול להפנות את החלק העליון של הגוף ללא תזוזת רגליים לכיוון משחק ולהושיט אליו את היד.


גיל 12 חודשים – כאן היציבות היא כבר טובה ברגלים ובאגן, בעמידה או ישיבה. והתינוק כבר מסוגל להושיט יד לעבר המשחק תוך כדי תנועה של חלק הגוף העליון בליווי הראש.


הקשר בין התפתחות תקינה ליציבות הוא חשוב מאוד. כדי שילדינו יוכלו לתפקד בצורה מוטורית טובה חושב מאוד שהיציבות שלהם תהיה טובה ומבוססת.

bottom of page