top of page

נעלי תינוקות – מתי ומה לרכוש

מרגש מאוד לראות פעוטות עושים את צעדיהם הראשונים. רכישת נעלי תינוקות ראשונות היא צעד חשוב לבניית יציבה נכונה ובטחון אורטופדי עבור הזאטוט שלכם. מתי כדאי לרכוש נעלי תינוקות? כיצד לבחור? על כך ועוד בכתבה הבאה.

מרגש מאוד לראות את הפעוט הקטן מתהלך לו כמו ברווז כשהוא עושה את הצעדים הראשונים בחייו. אז בוודאי עולה המחשבה על הנעליים הראשונות שכל כך ייחלנו להן. כפות הרגליים שלתינוקות הן חשובות ויקרות ערך. הן יצעדו כ- 100 אלף ק"מ במהלך החיים ולכן חשוב לדאוג להן כבר מהיום הראשון ללידה.


נעליים ראשונות- מתי באמת הפעוט שלנו צריך אותן?

לפני שהתינוק שלך מתחיל ללכת, הוא לא צריך נעליים. למעשה, קניית נעליים טרם הזמן הנדרש עלולה לעכב את ההתפתחות המוטורית של תינוקך. לפני ביצוע הצעד הראשון, כאשר הם בעיקר בסביבה בטוחה, אפשר לגרוב גרביים או נעלי תינוקות בעלי סוליית בד על מנת לשמור על חום גופם. כמובן, גם לפי דרך הטבע, ניתן להשאיר אותם יחפים.



בסביבות גיל 10-11 חודשים תינוקכם יוכל לעמוד כאשר אצבעות רגליו מפוסקות. לרוב, בשלב זה הוא לא ירים את כף הרגל מעל פני השטח על מנת לשמור על יציבות. לכן הורים יקרים, אל תמהרו לקנות את הנעליים הראשונות מוקדם מידי. בניגוד ל"נעלי תינוקות", שהם יותר כמו נעלי בית, נעליים ראשונות לילדים הן יותר תומכות, בעלות סוליה קשיחה (בדרך כלל גומי) והן גם אוחזות טוב יותר את כף הרגל. הנעליים יגנו על כפות רגליו של תינוקך באזורים מחוץ לבית ובכל מקום בו תתכן סכנה לכפות רגליו.


במרחב הביתי ומחוץ לבית (באזור בעל פני שטח בטוחים כגון חול), זה עדיין רעיון טוב לאפשר להולך הרגל החדש לגרוב גרביים, נעלי בד רכות והטוב ביותר הוא שיילך יחף (במידה שפני השטח נעימים מספיק על מנת שיהיו לו נוח). ההתהלכות הזו תורמת להם מאוד ובעצם מאפשרת להם לבנות את חוזק שרירי הרגליים שלהם ולפתח את הקואורדינציה של רגליהם וכפות רגליהם.


עושים את הצעד הראשון

קיים שוני גדול מאוד בין כף רגלו של תינוק שרק נולד לבין כף רגלו של אדם מבוגר. כפות הרגליים מתפתחות כך שהסחוס בהן מקשיח ועובר תהליך שבסופו יהפוך ל-26 העצמות כפי שקיים בכף רגלו של אדם בוגר. תהליך זה מתמשך עד סביבות גיל 18 שנים. בעיות רבות בכפות הרגליים אצל מבוגרים התחילו בגלל שבילדותם לא נעלו את הנעליים הנכונות שמתאימות להם.


טיפ טופ ועוד מספר טיפים…


  • רצוי ללכת לחנות שמתמחה בנעלי ילדים. כך אפשר להבטיח שיהיה להם את הניסיון והידע הנדרש כדי לעזור בבחירת הנעל. המידות של נעליים הראשונות נעות בדרך כלל בין 18 ל-23.

  • "הנעל הראשונה" אמורה להיות בעלת סוליה גמישה ולא קשיחה. בנוסף, היא צריכה להיות ניתנת לאחיזה, מחוספסת מספיק ולא מחליקה. חשוב לשאול האם הסוליה מונעת החלקה.

  • הנעל אמורה להיות בעלת משקל קל, סגורה מאחור ונותנת תמיכה בקרסול ובעקב כף הרגל. רצוי לבדוק שהיא גם מרופדת ונעימה מבפנים.

  • על מנת לבדוק האם הנעליים תואמות במידה לאורך כף הרגל של ילדכם, רצוי לבצע את הבדיקה הזו שהילד עומד. אמור להיות לכם מספיק מקום כדי להכניס את הזרת שלכם בין העקב של רגלו לנעל עצמה. אם יש מקום עודף סימן שהנעל במידה גדולה מידי. בנוסף, לחיצה עם הבוהן שלנו על הקצה הקדמי של הנעל אמורה להפריד בינה לבין קצות האצבעות של ילדנו.

  • אל תצפו שכפות הרגליים הקטנות ישתחלו במהרה לתוך הנעליים. לאחר שמדדו את הנעליים, תנו להם מעט להסתובב בחנות ואז תבדקו האם המידה מתאימה להם.

  • שימו לב כי השרוכים ארוכים מספיק על מנת לקשור קשר כפול. במידה והשרוכים קצרים, רצוי לרכוש בחנות זוג שרוכים ארוכים חלופי.

  • יש הורים שמעדיפים נעליים בעלות סגר סקוטש. חשוב לזכור כי ברגע שהילד מבין כיצד ניתן לפתוח את אותו הסגר, הוא יעשה את בתדירות גבוהה יותר מאשר היה עושה עם שרוכים למשל. ככה שלמרות שלהורים סקוטש הוא פיתרון פשוט מהיר, כך הוא גם לילדים.

  • יש ילדים שהמשקל של הנעל והגבלת התנועה מפריעים להם ולוקח להם זמן ארוך יותר להתרגל לנעליים. בשונה מכך, יש ילדים שהליכתם משתפרת עם התמיכה שהנעליים מספקות. חשוב להיות קשובים למה שהילד שלכם מרגיש ולאופן הליכתו.



יום אחד זה הקטן גדול יהיה


חשוב לזכור במהלך תהליך קניית הנעליים כי כפות רגליהם של הקטנטנים עדיין בשלבי התפתחות והן שונות מכפות רגליו של אדם בוגר. בכל זאת, רצוי לשים לב ולהתייחס לתנועות כף הרגל של ילדכם. לדוגמא, כף רגל שנראית שטוחה ולא בעלת קשת יכולה להיות עם חשד לפלטפוס (כפות רגליים שטוחות). בדרך כלל קשה לזהות רגליים שטוחות אצל ילדים במיוחד כשהם בגילאים צעירים מאוד. השומן סביב אותו האזור מסתיר את צורת הרגל האמיתית של תינוקות. ככה קשה לזהות גם את סוג הקשת האמיתית של כף הרגל. ככל שיחלפו החודשים והפעוט מתחיל ללכת, מצב כפות הרגליים הופך להיות יותר ברור.



"עובר במשפחה"


כל ילד וקצב הגדילה וההתפתחות שלו. תינוקות מכפילים את גודל כף רגלם בשנה הראשונה לחייהם. רצוי לבדוק כל כמה שבועות האם הנעליים במידה שקנינו עדיין מתאימות לילדנו. רוב הסיכויים שכל שלושה חודשים יהיה צורך בקניית זוג חדש. יש נעליים ש"עוברות במשפחה" וזה תלוי בשוני בין כפות הרגליים של הילדים ובמצב הנעל. נעל בלויה, שהריפוד הפנימי שחוק או נעל שהסוליות שלה נשחקו לפי צורת ההליכה של הרגל – לא מתאימה להעברה בין הילדים.



bottom of page