top of page

להשלים פערים – התפתחות פגים

פגים הם תינוקות שנולדו טרם זמנם. כלומר, תינוקות שנולדו לפני שהסתיימו 40 שבועות של הריון. בדרך כלל הכוונה לתינוקות שנולדו לפני שבוע 38. בדרך כלל, ככל שגיל ההיריון צעיר יותר אז גם משקל התינוקות קטן יותר.


בכל שבוע בהריון יש לעובר "המשימה", כלומר הוא עובר שלב בהתפתחות העוברית שלו. תינוק שנולד לפני הזמן, לא הספיק להשלים את כל השלבים.

איך בוחנים התפתחות של פג? איך עוקבים אחריה? ואיך כדאי לשפר את ההתפתחות?



"תיקון" של הגיל


בהתפתחות של פג אנחנו עושים "תיקון" של הגיל. כלומר, תינוק שנולד בשבוע 36 של ההיריון והוא בן שתים עשרה שבועות, מבחינת ההתפתחות אנחנו נתייחס אליו כבן שמונה שבועות. כלומר, מורידים לו את הזמן שהחסיר ברחם להשלמת ההיריון. בהתאם לזה, נתאם את הציפיות ההתפתחותיות שלנו מהתינוק, בכל התחומים ההתפתחותיים.

"התיקון" הזה נעשה כדי לאפשר לתינוק להשלים את הזמן החסר בהתפתחות לאחר לידתו.

הצפי להשלמת הפערים ההתפתחותיים של התינוק הוא עד גיל שנתיים בערך, לתינוק שנולד פג צעיר מאוד, נותנים לפעמים יותר.


נק' פתיחה שונה


תינוק שנולד לאחר 40 שבועות הריון, הוא "מעוגל". כלומר, כשהוא שוכב על הבטן והלחי שלו מונחת על המשטח – הגב מעוגל, האגן באוויר והרגליים כפופות מתחת לבטן. התנוחה ברחם עוזרת לו להגיע למצב זה, עד שנהיה לו כבר צפוף.

תנוחה זו יוצרת אורך בשרירים של עמוד השדרה והאגן. כשהשריר מוארך, הוא מתכווץ ביתר קלות ואז התינוק מתחיל את ההתפתחות המוטורית שלו ממצב אופטימלי.

פג שכידוע לא הספיק להשלים 40 שבועות של הריון, נולד לא "מעוגל" ולעיתים ממש פרוס על המשטח. מצב זה מקשה על התנועה שלו וההתחלה של ההתפתחות המוטורית קשה לו יותר. בנוסף "לתיקון" שאנו עושים בגיל התינוק, צריך לקחת בחשבון שהמצב ההתחלתי שונה – החל מהתנוחה הראשונית שלו. התפתחות היא כמו פירמידה, כל שלב בונה את השני, בתינוק שנולד פג ההתמודדות לעיתים קשה יותר ולכן כל תחילת ההתפתחות נגזרת ממנה. ההמשך מעט שונה.



מה בכל זאת שונה?


מנקודת הסתכלות של התפתחות מוטורית, ניתן לראות סממנים שכיחים בקרב פגים:

  • לעיתים, הם נעים בקווים ישרים, התזוזה היא לדברים שלפניהם. חסרה הגמישות הנדרשת לרכון קדימה כדי לקחת דברים מהצדדים תוך תנועת פיתול של עמוד השדרה.

  • קושי בביצוע תנועה מבודדת של חלק מחוליות עמוד השדרה.

  • הרבה פעמים ניתן להבחין בקושי להרכין את הראש כלפי למטה, כשהכתפיים והשכמות נשארים מיוצבים כלפי מטה. אלה דברים שמקשים על פעילויות מדויקות כמו גריבת גרביים, קשירת שרוכי נעליים, הסתכלות על חפץ שנמצא בקצה השולחן ועוד.

כל הקשיים הללו תמיד ניתנים לשיפור הדרגתי.

כידוע, ההתפתחות של ילדים שנולדו פגים היא קצת יותר איטית ולעיתים פחות "איכותית". אך בשל כל הנסיבות, חשוב מאד להקפיד על מעקב ואם יש צורך לפנות להדרכה מוטורית ולעיתים גם התערבות ועזרה .


בכל בתי החולים נותנים יחס מיוחד לפגים ועורכים מעקבים לאורך שנות חייהם הראשונות בכל התחומים. חשוב מאד להתמיד במעקבים כי לפעמים הקשיים מתגלים בשלב יותר מאוחר. וכידוע, כשמגלים קושי מסוים בדרך כלל ניתן לשפר ולאפשר התפתחות טובה יותר בעתיד.


הכתבה התפרסמה באתר אסימון.

bottom of page